Annonserar du digitalt? - nu ändrar Facebook sina riktlinjer

---

Svenskar och internet

Sedan år 2000 har undersökningen "Svenskar och Internet" gjorts som analyserar hur vi svenskar använder oss av nätet, vilka som har tillgång till internet, hur ofta vi använder det, men också hur det påverkar vårt samhälle. Frågor ställs även till föräldrar om hur barnens internetanvändning ser ut. 

Sedan 2000 så har användningen av Internet förändrats ganska radikalt. En stor del handlar också om att vi numera använder oss av våra telefoner i allt större utsträckning och stationära datorer är snart ett minne blott. 

Man tittar också på vad vi konsumerar på nätet, exempelvis i vilket utsträckning vi använder oss av sociala medier. År 2010 använde 56% någon gång sociala medier, den siffran 2017 uppgick till 81%. Hela 56% använder sociala medier dagligen. 

Av dessa medier så är det 74% som använder sig av Facebook vilket gör det till den största sociala plattformen. som nummer två kommer Instagram med användning på 53% följt av Snapchat på 33%. Facebook är mest populärt bland befolkningen runt 16 - 35 år men ökar som mest bland +74 gruppen där numera 47% använder sig av Facebook någon gång ibland.  

https://www.iis.se/vad-vi-gor/internetstatistik/

---

Nyheter på Facebook

Grundaren av Facebook Mark Zuckerberg gick i förra veckan ut med en omtalad nyhet vad gäller många företag som alltmer lägger sin marknadsbudget på Sociala medier istället för dom traditionella. 

Tanken är att man kommer att ändra i Facebooks algoritmer och många av annonserna som man ser i sitt flöde kommer alltmer att försvinna och ersättas av uppdateringar från sina vänner. Enligt Zuckerberg vill han återgå till Facebooks ursprung "Facebook was built to bring people closer together and build relationships."   

 

---

Vad kommer detta att innebära? 

För många företag som har spenderat mycket pengar på annonsering på Facebook så kommer detta självklart att påverka. Zuckerberg tror att användningsgraden kommer att sjunka initialt men att man kommer få ut mer värde genom detta media, utan allt business flöde. 

Hur ska man då tänka som företagare som kanske har spenderat mycket tid och pengar på Facebook? 

En del är att bli smartare i sin inriktning, vilka är ens slutkunder, vilka är ens Personas? Har man gjort grunden i sin marknadsstrategi så hävdar många experter inom området att man fortfarande kommer att se stort värde av att annonsera på FB. En annan del är att bli "duktigare" på att dela värde till kunden, att dela filmer, nyheter och skapa debattforum där ens kunder möts. Fokusera på upplevelsen istället för ditt varumärke!   

---

Rättelse: den 24 december 2016 så användes en text utan citat i vår julkalender. Texten tillhörde Mats Danielsson på hans sida http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Halsning-Jul/Nyar men texten är nu borttagen från vårt nyhetsbrev och vi har bett om ursäkt till Mats för denna händelse. 

---

Nu har vi också Instagram: 

https://www.instagram.com/bakertillymapema/

---