Lucka 8 - Träning på recept

---

Du stiger upp på morgonen, sätter på kaffekokaren och ställer dig i duschen... 

Klär på dig och sätter dig i bilen, åker in i garaget på jobbet och sedan tar hissen upp till ditt kontor, därefter sätter du dig vid ditt skrivbord. En helt vanlig förmiddag för väldigt många av oss svenskar idag. Kanske går ut på lunchen, där man går ett eller två kvarter till lokala restaurangen. Därefter tar man hissen ner och sätter sig i bilen hem. Kommer hem, lagar mat och sedan sätter sig framför tv:n. Har man tur får man ihop 1500 - 3000 steg under en dag. Den dagliga rekommendationen är 10 000 steg! 

"Till och med jag är medveten om att det är bra att träna"... men är du medveten om varför? 

 

Här kommer några anledningar till varför du ska aktivera dig!

• Du ökar din lungkapacitet och minskar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar

• Blodtrycket regleras och normaliseras

• Träning stärker och förbättrar immunförsvaret

• Risken att utveckla diabetes typ två minskar

• Alla dina inre organ blir starkare

• Den ökade blodcirkulation leder till en ökad näringstillförsel till alla celler i kroppen

• Benstrukturen stärks, ditt skelett blir starkare vilket minskar risken för benskörhet

• Du minskar risken att drabbas av flera olika cancerformer

• Din hud och ditt hår får en bättre lyster tack vare den ökade blodcirkulationen

• Du blir piggare och orkar mer

• Träning lindrar många former av smärta

• Du förbättrar ditt självförtroende

• Du sover bättre på nätterna

---

Hur är det med vår mentala hälsa?

Alla vet att fysisk aktivitet är bra för kroppen. Men visste du att träning även kan vara väldigt viktigt för ditt psykiska välbefinnande?

Depression

Ett flertal studier tyder på att fysisk aktivitet kan vara ett värdefullt verktyg mot depression. Regelbunden träning har faktiskt visat sig vara minst lika effektivt som antidepressiva mediciner för personer med milda eller måttliga depressioner.

Stress

Att träning kan motverka stress kommer kanske inte som någon överraskning. Stress kommer ofta med olika typer av symptom såsom stelhet, orolig mage, halsbränna, sömnsvårigheter, yrsel eller muskelsmärtor. Dessa symptom kan i sig bidra till oro och mer stress och en ond cirkel sätts lätt igång.

 

Hur mycket behöver jag träna för att få effekterna?

Forskare har enats om att runt 30 minuters träning fem dagar i veckan verkar vara minimum för att uppnå de optimala effekterna. Detta måste inte vara högintensiv träning utan kan vara något så enkelt som en rask promenad morgon eller kväll.

Självklart så är dock lite träning bättre än ingen träning. Gör så gott du kan, även om du inte har tid eller möjlighet att träna 30 minuter om dagen fem gånger i veckan.

---

Följ oss gärna!