Lucka 13 - Sankta Lucia

---

Recept, framgång eller lussekatt? 

När andra ljuset brinner
är snart Lucia här
Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär

Hoppas ni alla har fått sett något fint luciatåg idag, kanske på jobbet, skola, eller på förskolan! Det är lätt att blir mycket pepparkakor och lussebullar den här tiden på året! 

När man bakar lussebullar, så behöver man ha ett recept. Steg för steg så följer du receptet för att skapa den perfekta bullen. Kan man på samma sätt skapa det ultimata receptet att lyckas?

Detta pratar Kjell Enhager om, han har coachat världsstjärnor inom både sporten och företagsvärlden, och slår ett slag för "glassbumerangen" som inspirerande tankemetod. Är du på väg till skolan på lucia, lyssna på en intervju i P4 på fantastisk person med otroliga tankar: 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=6298605

---

Personas III - erbjudandet

Vad är erbjudandet och kundvärdet? 

Även om det externa perspektivet står i centrum i de digitala kanalerna måste kundernas behov mötas på ett sätt som uppfyller våra interna förutsättningar d.v.s det vi kan och vill erbjuda våra kunder och vad vi är bra på. 

Frågor att besvara: 

• Vad är affärsmålen?

• Vilka tjänster/ produkter säljer vi och vill sälja?

• Vilka begrepp och termer är viktiga? 

• Vilket värde levererar vi?

• Vad värdesätter kunden allra mest?

• Vilka invändningar har de till oss?

• Hur är vi bättre än våra konkurrenter?

Hur betalar svenskarna idag? Här är en sammanställning över "Sverige betalar" en studie från 2016! 

SUMMERING AV RESULTAT SWISH ÄR DEN SNABBAST VÄXANDE BETALTJÄNSTEN NÄR DET KOMMER TILL ANVÄNDANDE Andelen som svarar att de använder Swish har ökat med 15 procentenheter det senaste året. När vi tittar på utvecklingskurvan för användande av de fem mest populära betaltjänsterna under de senaste åren kan vi se att Swish är den betaltjänst som ökat mest. Andelen som svarar att de använder Swish har ökat med hela 47 procentenheter under de senaste tre åren.

NÄSTAN INGEN ANVÄNDER DIGITALA NÄTVALUTOR 98 procent av samtliga respondenter svarar att de sällan eller aldrig använder sig av digitala nätvalutor som exempelvis Bitcoin. Nästan varannan (47%) svarar också att de är oroliga att använda nätvalutor ur ett säkerhetsperspektiv.

ANVÄNDANDET AV KONTANTER FORTSÄTTER ATT MINSKA MEDAN ANVÄNDANDET AV BETAL-APPAR ÖKAR Det frekventa användandet av kontanter minskar samtidigt som användandet av betal-appar för smartphones ökar. Andelen som svarar att de använder kontanter ett par gånger i veckan eller oftare har minskat med 25 procentenheter sedan 2013. Motsvarande ökning för betal-appar är 15 procentenheter.

UNGA KVINNOR ANVÄNDER I STÖRST UTSTRÄCKNING DE NYA BETALTJÄNSTERNA När vi tittar på vem som främst svarar att de använder de fem mest populära betaltjänsterna kan vi se att det i fyra fall av fem är kvinnor. Bland kvinnor mellan 16 och 29 år svarar fler än åtta av tio att de använder Swish (82%). Samma målgrupp är också de som i störst utsträckning använder Qliro (23%).

---

Följ oss gärna på LinkedIn